Go to the top

Welcome to Engelbert Group.

Oavsett insidans alla styrkor, är utsidan det betraktaren uppfattar först. En genomtänkt design speglar insidan och lyfter fram de starka sidorna. För oss är designen kärnan genom hela processen, från ritbord till färdig produkt.

Oavsett insidans alla styrkor, är utsidan det betraktaren uppfattar först. En genomtänkt design speglar insidan och lyfter fram de starka sidorna. För oss är designen kärnan genom hela processen, från ritbord till färdig produkt. monitor
  • Design & programmering

    Byggandet av en webbplats/webbapp består av flera olika moment som vart och ett kräver sina ingredienser. Den visuella delen av webbdesignen baseras på den grafiska identitet som tagits fram i början av processen. Profilen framgår tydligt, oavsett media.

    Själva stommen i bygget kan konstrueras olika beroende på ändamålet för hemsidan. Vanligtvis används ett CMS (Content Management System) för att framförallt underlätta det redaktionella arbetet under sajtens levnadstid. Ett CMS kan även vara ett kraftfullt verktyg på så vis att det med sitt flexibla modulanvändande kortrar ner vissa processer som annars hade behövt byggas från grunden. De CMS vi arbetar med är Drupal och Wordpress.

    I de fall då ett CMS inte används beror det på att där saknas fördelar med att använda färdiga moduler till den specifika webbplatsen. Varje rad kod måste ändå skrivas från grunden. Ett bra exempel på detta är kampanjsajter. De ligger ofta ute en begränsad period och har inget behov av att ha ett enkelt verktyg för redaktionell redigering. I stället har de en stor mängd specialbyggda funktioner för den specifika kampanjen.

    Responsiv design

    En hemsida ska kunna mottagas oavsett läsarens enhet eller dess skärmstorlek. Den responsiva anpassningen är en standard idag. Förenklat kan man säga att en tre-spalts-sida på desktop/laptop blir två-spalt på en surfplatta och en-spalt på en telefon. Vissa element på hemsidan fungerar att skala, medans andra måste byggas om. T.ex. navigeringen.


  • Marknadsföring på webben

    Ibland kan vissa budskap behöva framhävas lite mer på en hemsida, eller så ska en banner användas för att leda trafik från en webbplats till en annan. Oavsett hur och var bannern ska användas så är det samma hantverk att bygga den. I över 10 år var flash det filformat som ohotat regerade som annonsformat och som animeringar på hemsidor. Men nu har HTML5 helt och hållet tagit över tronen då stödet för flash i stort sett har försvunnit från samtliga plattformar och webbläsare.

    Vi har byggt över 300 banners till våra kunder. De flesta i flash, men alla nya banners och animationer görs uteslutande i HTML5.

    Bannern utnyttjar ytan på ett effektivt sätt med sina möjligheter att vara ett rörligt medium. Som en video men med fler dynamiska alternativ.

  • Sökmotoroptimering

    Att en hemsida behöver besökare är på något vis en självklarhet. Det är besökarna som rättfärdiga hela dess existens. Däremot kan behovet att dra in nya besökare variera enormt mellan olika hemsidor. E-butiken som säljer en produkt där det finns 100 konkurrenter, har givetvis ett betydligt större behov av att leda trafik till hemsidan än vad en smal informations-sajt har, som i stort sett bara är av intresse för de som känner till den.

    SEO (Search Engine Optimization) är optimeringen av en sajt för att den ska uppskattas av sökmotorerna. På det här området finns väldigt många olika delar att arbeta med. Vi bygger sajten så att den uppfyller de kriterier som sökmotorerna anser är viktiga. Men trots en välbyggd hemsida enligt konstens alla regler så kan det ändå vara en god idé att låta en extern aktör lägga sin hand på SEO och även SEM (Search Engine Marketing) om så önskas.

  • Trycksaker

    Det tryckta mediet har en mer varierad flora än webben. Storleken, formen och det faktum att man kan känna på produkten, öppnar för många möjligheter. Men en trycksak kan aldrig vara dynamisk eller på något sätt interaktiv. Därför är trycksaker enbart ett komplement till webben som i sin helhet är den viktigaste kanalen för kommunikation.

    En trycksak kan alltså vara allt från ett visitkort till en expomonter på flera kvadratmeter. Men formgivningen grundar sig alltid i den sedan tidigare gjorda grafiska designen. Det visuella uttrycket ska vara likadant oavsett om det är en tryckt katalog eller en webbshopp på nätet. Däremot skiljer sig hantverket avsevärt när produkten ska sammanställas för sitt specifika ändamål. Originalarbetet till en montervägg är ej detsamma som till en flyer, och definitivt inte likt det som föregår en webbsida.

Kunder och varumärken vi arbetat med.

Kontakta oss.

Vi på Engelbert Group är ständigt sugna på att träffa nya vänner. Oavsett vilken som är din hemplanet så är du varmt välkommen att lämna ett fotavtryck här.

Telefon

0707 53 03 83

Kontaktformulär